Bρες αυτό που σε ενδιαφέρει....

ΠΑΙΔΙ - ΓΟΝΕΙΣ

Πώς να εξηγήσω στο παιδί μου τι είναι η πανδημία κορωνοϊού, και πώς να αντιμετωπίσουμε θετικά τον περιορισμό στο σπίτι

Οι πρωτόγνωρες στιγμές που βιώνουμε παγκοσμίως εν έτη 2020, μας γυρίζουν πίσω ανά του αιώνες σε ιστορικές πανδημίες που έπληξαν τον πλανήτη όπως της χολέρας, της πανώλης, της ισπανικής γρίπης και οι οποίες άφησαν το στίγμα τους στην ιατρική και παγκόσμια ιστορία με πολλά κρούσματα και θανάτους. Η εξάπλωση του κορωνοϊού εκτός από κρούσματα έχει διασπείρει το φόβο, την ανησυχία και το άγχος σε όλες τις ηλικίες. Η πρόληψη και η προστασία είναι πάντοτε η καλύτερη μέθοδος, μη γνωρίζοντας όμως αν όντως η χώρα μας πήρε εγκαίρως τα μέτρα προστασίας και αναμένοντας τις εξελίξεις, οφείλουμε να οπλιστούμε με ψυχραιμία και αισιοδοξία πρώτα για τους εαυτούς μας,  ώστε έπειτα με αυτό τον τρόπο να δείξουμε υπευθυνότητα και στα παιδιά μας. 

#Μένουμε_Σπίτι το motto υγείας

Ένα μήνυμα που ξεκίνησε από το Υπουργείο Υγείας στην προσπάθειά του να μην εξαπλωθεί ο κορωνοϊός, και που έγινε ένα σύνθημα ενσυναίσθησης προς τις ζωές όλων και κυρίως των ευπαθών ομάδων. Ξεκινώντας από το γιατί μένουμε σπίτι, το γιατί υπάρχει αυτός ο περιορισμός αρχίζει και η εξήγηση της αλήθειας των γεγονότων. Δεν χρειάζονται μυστικά ούτε ψέματα, καθώς τα παιδιά αντιλαμβάνονται από την πρώτη στιγμή οποιαδήποτε αλλαγή στην καθημερινότητα τους ή στη συμπεριφορά των ενηλίκων. Αναλόγως την ηλικία, αναλύουμε με όσο πιο απλούς τρόπους μπορούμε την κατάσταση χωρίς να περάσουμε όμως το φόβο στα παιδιά, διότι αυτό ενέχει στο να ξυπνήσει ο μεγαλύτερος φόβος τους που είναι η απώλεια, η απώλεια των γονιών ή των παππούδων τους.

  • Εξηγούμε πως ο αυτός ο περιορισμός της ελευθερίας μας, λειτουργεί θετικά για την υγεία όλων.
  • Είμαστε εκεί για να ακούσουμε κάθε απορία τους, ώστε η κατάσταση να μην περάσει στη σφαίρα της φαντασίας των παιδιών και αφήσει το δικό της αντίκτυπο στην ψυχολογία τους.
  • Προσπαθούμε αναλόγως την ηλικία, να παρακολουθούν όσο το δυνατόν λιγότερο τα γεγονότα, καθώς οι μικρότερες ηλικίες δεν μπορούν να κατανοήσουν την πλειοψηφία τους και το μόνο αποτέλεσμα θα είναι να τους δημιουργήσουμε στρες, που μπορεί να εκδηλωθεί ακόμη και με εφιάλτες κατά τη διάρκεια του ύπνου.
  • Στις ηλικίες που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται η κριτική σκέψη αλλά και στους εφήβους που χρησιμοποιούν το ίντερνετ, δίνουμε τη συμβουλή να ελέγχουν την αξιοπιστία όσων διαβάζουν σε διάφορα sites ή όσων ακούνε στην τηλεόραση.
  • Εξηγούμε στα παιδιά πως η πανδημία είναι μία κατάσταση με αρχή, μέση και τέλος ώστε να μην χαραχτεί στο υποσυνείδητο τους η δημιουργία ενός μελλοντικού αρρωστοφοβικού ενήλικα.

 

  • Τα ενημερώνουμε σωστά για τους κανόνες υγιεινής, το τακτικό πλύσιμο των χεριών, την προσωπική υγιεινή τους, φροντίζοντας όμως αυτή η συνήθεια να μην έχει επίσης τάση υποχονδρίασης.
  • Η αρχή της επιδημίας στην Κινά έφερε μαζί της και την αρχή ρατσιστικών φαινομένων απέναντι στους ίδιους, αλλά και ένα γενικότερο φυλετικό διαχωρισμό. Αυτές φυσικά οι αντιδράσεις ή ο θυμός απέναντι σε ένα λαό δεν βοηθούν, αντιθέτως εντείνουν την κατάσταση. Φροντίζουμε να μην περάσουμε στο παιδί μας τέτοια πρότυπα, καθώς θα διαμορφώσουν ένα γενικότερο σύνολο χαρακτήρα και συμπεριφοράς απέναντι σε συνανθρώπους του.
  • Για τα παιδιά με αναπτυξιακού τύπου δυσκολίες που παρακολουθούν κάποιο ειδικό πρόγραμμα, συστήνεται η επικοινωνία με τους θεραπευτές τους είτε μέσω τηλεδιασκέψεων, είτε με τη σωστή ενημέρωση του γονιού και το απαραίτητο υλικό απασχόλησης.

Κάνουμε την παραμονή στο σπίτι ευχάριστη και εποικοδομητική

Ο περιορισμός για ένα παιδί είναι ένα κομμάτι που αρκετές φορές ταλαιπωρεί τους γονείς. Σίγουρα η μέχρι τώρα πειθαρχία με την οποία έχει εκπαιδευτεί ένα παιδί βοηθάει, όμως υπάρχουν τρόποι απασχόλησης αλλά και εκπαίδευσης ακόμη και για τα παιδιά που αντιμετώπιζαν κάποια δυσκολία στο κομμάτι της υπακοής και της πειθαρχίας. Έχοντας συζητήσει όλα τα παραπάνω σχετικά με την παραμονή στο σπίτι, περνάμε πλέον στη δημιουργικότητα!

  • Διαμορφώνουμε ένα πρόγραμμα καθημερινής ρουτίνας με πολλές δραστηριότητες! Τα παιδιά αγαπούν τη ρουτίνα όσο και αν ακούγεται περίεργο, πρόκειται για έναν τρόπο που βοηθάει στο να πειθαρχούν με τα ωράρια που θα διαθέσουν για την κάθε δραστηριότητα.
  • Ο ελεύθερος χρόνος που μπορεί μέχρι τώρα να μην ήταν άπλετος για τις αγαπημένες τους ασχολίες, πλέον είναι. Φροντίζουμε τα αγαπημένα χόμπι, όπως ζωγραφική, μουσική, τραγούδι, γραφή, να καλλιεργηθούν με τον καλύτερο τρόπο.
  • Κάποτε το διάλειμμα σήμανε την ώρα για παιχνίδι, τώρα φροντίζουμε μέσα στην ημέρα να διαμορφώσουμε το πρόγραμμα του ώστε το διάλειμμα από τις υπόλοιπες δραστηριότητες να περιλαμβάνει και το διάβασμα, χωρίς πίεση όμως, τονίζοντας όμορφα πως πρόκειται για την εξέλιξη του αλλά και ως προετοιμασία μόλις επιστρέψουμε και πάλι στα σχολεία.

  • Η γυμναστική μπορεί να ενταχθεί στην καθημερινότητα μας. Είτε επρόκειτο για κάποιο παιδί που λατρεύει την άθληση είτε όχι, υπάρχει πάντοτε χώρος και χρόνος για σωματική άσκηση με έξυπνους τρόπους.
  • Ομαδικά παιχνίδια! Είναι ένας τρόπος να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά μας, να καλλιεργήσουμε το πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας αλλά και να διασκεδάσουμε. Επιλέξτε επιτραπέζια παιχνίδια ή θυμηθείτε μερικά από εκείνα τα αυτοσχέδια που παίζατε και εσείς μικροί.
  • Τα βιβλία ανοίγουν τους πνευματικούς ορίζοντες. Αναλόγως την ηλικία, ένα βιβλίο κλασσικό, μυθιστόρημα, βιογραφία ή παραμύθι θα κρατήσει ευχάριστη παρέα σε ένα παιδί. Αν το επιτρέπει η ηλικία γίνεται εσείς ο αφηγητής ή μετατρέψτε το βιβλίο σε παράσταση!

  • Αλλάξτε μαζί το δωμάτιο του! Όχι, φυσικά και δεν χρειάζονται έξοδα καθώς η απλή αλλαγή θέσης επίπλων ή αντικειμένων είναι αρκετή για να του ανανεώσει τη διάθεση. Αν η χωρητικότητα για αλλαγή θέσης των επίπλων δεν το επιτρέπει, ακόμη και η τακτοποίηση των παιχνιδιών του ή η εμφάνιση κρυμμένων θα λειτουργήσει θετικά.
  • Το παροτρύνουμε να κρατάει επικοινωνία με τους φίλους του! Η απόσταση δεν είναι εμπόδιο, μιας και η τεχνολογία επιτρέπει μέσω των βίντεο-κλήσεων να έρθουμε πιο κοντά. Ορίστε από κοινού με την οικογένεια των φίλων του, μία ώρα που τα παιδιά σας θα έχουν το δικό τους χρόνο επικοινωνίας!
  • Δεν ξεχνάμε φυσικά την τηλεφωνική επικοινωνία με τη γιαγιά και τον παππού! Είναι πολύ σημαντικό το παιδί να νιώθει πως τα αγαπημένα του πρόσωπα είναι καλά, αλλά και να εκφράζει σε εκείνα την αγάπη τους ή την έλλειψη τους είναι κάτι υγιές το οποίο θα αναπτύξει κι’ άλλο τη συναισθηματική νοημοσύνη του.

  • Ταινίες ή animation θα κρατήσουν τόσο το χρόνο του ευχάριστα, όσο και υψηλή την επιθυμία του για εξερεύνηση προς την τέχνη του κινηματογράφου.
  • Ανακαλύψτε παλιές φωτογραφίες από το παρελθόν τόσο δικές σας, όσο και των παιδιών σας και μοιραστείτε αναμνήσεις!
  • Ψηφιακά εκπαιδευτικά προγράμματα όπως για παράδειγμα μέσα από το site της Βουλής των Ελλήνων  θα τα κρατήσουν σε εγρήγορσή ή κάνουμε διαδικτυακές επισκέψεις σε μουσεία όπως:
  1. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο  www.namuseum.gr
  2. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης www.amth.gr Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης- εκθέσεις https://www.amth.gr/exhibitions
  3. Λευκός Πύργος www.lpth.gr/
  4. Νομισματικό Μουσείο www.nummus.gr
  5. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο www.ebyzantinemuseum.gr
  6. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού www.mbp.gr
  7. Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου www.heraklionmuseum.gr Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου-Επιλεγμένα εκθέματα https://heraklionmuseum.gr/?page_id=641
  8. Μουσείο Ασιατικής Τέχνης www.matk.gr
  9. Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων www.amio.gr
  10. Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας www.igoumenitsamuseum.gr ​
  11. ​ Αρχαιολογικό Μουσείο Τεγέας www.tegeamuseum.gr

Ας αξιοποιήσουμε αυτό το χρόνο που μας δίνεται, ακόμη και αν προκύπτει μέσα από μία δύσκολη συνθήκη, ώστε να έρθουμε πιο κοντά στα παιδιά μας! Ας αναπληρώσουμε τις στιγμές που οι απαιτητικοί ρυθμοί της καθημερινότητας ίσως να μας έχουν στερήσει, και δίπλα στην αθωότητα τους είναι μία ευκαιρία να κάνουμε τη δική μας αυτοκριτική και να οραματιστούμε προς δημιουργία το μέλλον τόσο των παιδιών μας, όσο και το δικό μας!

Φωτεινή Αγγέλη 
Συντάκτρια 2happyblog
Γράψτε τα σχόλιά σας

To email σας δεν θα δημοσιευτεί. Απαραίτητα πεδία*